Škodí nadváha kloubům?

Není správné si myslet, že když má člově pár kilo navíc, než by pro jeho tělo bylo ideální, tak je to v pořádku a zdraví to neškodí. Určitě jste i četli články, že drobná nadváha dokonce způsobuje samo o sobě štěstnou náladu. Pravdou je, že i menší nadváha škodí, a to nejen kloubům. Téměř 3/4 těch, které trápí bolesti kloubů, mají problém s nadváhou nebo jsou obézní. Kila navíc totiž klouby zatěžují a způsobují bolesti.

 

Co je nadváha?

Zjednodušeně to funguje tak, že míra nadváhy nebo obezity se určuje indexem tělesné hmotnosti. Takzvaný BMI (body mass index) se rovná vaší hmotnosti v kilogramech vydělené vaší výškou v metrech na druhou. Pokud máte normální váhu, vyjde vám index v rozmezí mezi 18,5 a 24,9. Výsledek 25 a výše už značí nadváhu, nad třicet dokonce obezitu. BMI je užitečné vodítko, ale má svoje limity. Například nezohledňuje podíl svalové a tukové hmoty. Takže například dva muži, kteří měří a váží stejně, budou mít stejnou hodnotu BMI i v případě, že jeden je osvalený sportovec a druhý obtloustlý. Praktičtějším vodítkem je obvod pasu. Za obézní se považují ženy s pasem nad 88 centimetrů a muži nad 102 centimetrů.

 

Nadváha a klouby

Nadváha a obezita nadměrně zatěžuje klouby. Klouby v takovém případě na sobě nesou při každém kroku tíhu několika kil navíc. To samozřejmě vede k jejich rychlejšímu opotřebovávání a poškozování. V dlouhodobém horizontu mohou tedy kila navíc způsobovat bolesti kloubů a také zad.

 

V čem ještě nadváha škodí?

Kila navíc s sebou nesou zvýšená zdravotní rizika, a to nejen ta spojená s klouby:

  • diabetes II. typu
  • ateroskleróza (kornatění tepen)
  • srdečně-cévní onemocnění
  • vysoký krevní tlak
  • onemocnění žlučníku
  • psychické poruchy a deprese
  • gynekologické poruchy
  • žlučové kameny
  • zažívací potíže, záněty ve střevech
  • snížení imunity
  • onemocnění štítné žlázy
  • bolesti zad

 

Jak váhu snížit?

Hubnutí je převážně otázkou silou vůle, takže to chce správnou motivaci. Pokud chcete zhubout, je třeba zvýšit tělesnou aktivitu a snížit příjem kalorií. Nedoporučujeme to ale s cvičením přehánět nebo hladovět. Úplně nejlepší a "nejzdravější" je hubnout postupně, zhruba o dvě nebo tři kila měsíčně. Nezapomeňte na pestrou stravu s dostatkem vitaminu C a nenasycených omega kyselin. Stav kloubů můžete podpořit i užíváním kloubní výživy s kolagenními peptidy a dalšími látkami pro normální fungování kostí a chrupavek.

 

 

Škodí nadváha kloubům výživa na klouby