Kloubní výživa v těhotenství - Jak se starat o klouvy v těhotenství?

Těhotenství je velmi krásné, ale zároveň nesmírně křehké období. Přináší radost a očekávání, ale může být poznamenáno různými bolestmi. V rámci tohoto článku nás bude zajímat, jak předcházet bolestem zad a kloubů, a zároveň zajistit zdravý vývoj miminka, stejně tak zohlednit zdraví maminky.

 

Proč v těhotenství bolí klouby a jak se bolesti zbavit?

Hormonální změny, kterými procházejí ženy v těhotenství, tak způsobí povolení svalů a vazů páteře. To způsobuje bolesti zad a kyčlí. Základním pravidlem je si neulehčovat námahu a nadále klouby zatěžovat, aby se posílily. Úplně budou stačit procházky, nebo menší protahovací cviky. To nejmenší, co pro sebe můžete udělat, tak se nehrbit a sedět rovně.

 

Uvolnění vazů v průběhu těhotenství způsobí, že jsou klouby pohyblivější. Ženské tělo se tak připravuje na to, že dítě projde porodními cestami, tudíž dochází k bolestem třísel, v hýždích a v sedacím nervu. Dobré je opět zapojit menší cviky zaměřené na svaly pánevního dna a hluboký břišní sval. Dále se doporučuje procvičovat střed těla, ale s rozumem.

 

Kloubní výživa v těhotenství joga cvičení

 

Co v těhotenství jíst na zdravé klouby?

Drtivá většina kloubních nutričních přípravků obsahuje přidané látky, které nejsou vždy úplně vhodné pro výživu plodu. Proto je nejlepší, když se těhotná žena zaměří na konzumaci potravin, které jsou přirozeněš bohaté na kolagen, který posiluje kloubní a pohybový aparát, dále na potraviny, které samy o sobě podporují přirozenou tvorbu kolagenu v těle.

 

Abyste se vy i vaše miminko cítili dobře, doporučujeme jíst čerstvé potraviny s dostatečným množstvím ovoce a zeleniny. Doplňujte každý dost také dostatečné množství tekutin, ideálně 1,5 - 2 litry čisté vody, případně slabého neslazeného čaje.

 

Pro posílení kloubního a pohybového aparátu je vhodné dopňovat také dostatečné množství těchto nutričních látek

Bílkoviny a vápník

Bílkoviny, hlavně tedy kolagen -, který je vlastně bílkovina, která v těle tvoří 25 - 30% všech proteinů v těle savců - napomáhají zdravým kostem a jsou vhodnou prevencí proti zlomeninám, nebo bolestem a zraněním v pozdějším věku, kdy si tělo již samo kolagen neumí vytvořit (zpravidla od 40 let věku člověka).

Vhodným zdrojem bílkovin jsou kolagenní peptidy, mléčné výrobky, ale vyhněte se plísňovým sýrům, které nejsou kvůli množství bakterií vhodné a těhotným ženám se obecně nedoporučují.

 

Kyselina listová

Tato látka je nezbytná pro správný rozvoj nervové soustavy miminka. Najdete ji v listové zelenině (třeba ve špenátu) anebo v doplňcích stravy pro těhotné.

 

Železo

Železo zodpovídá za správné krevní zásobení miminka. Je obsaženo v červeném mase, játrech, vaječných žloutcích, celozrnné mouce, chřestu, luštěninách, špenátu nebo v některých oříšcích (kešu, vlašské a lískové ořechy a mandle). Nedostatek železa se projevuje např. chutěmi na bílé pečivo nebo na sladké.

To, co je pro matky důležité, tak je potřebné pro tvorbu krevního barviva a červených krvinek, které přenášejí kyslík. A dále pak pro tvorbu mateřského mléka, které se tvoří z krve. Chudokrevná žena má problémy s kojením. Konkrétně se to projevuje tak, že mléka má taková matka málo. Na podporu krvetvorby v těhotenství je třeba pamatovat včas, protože proces krvetvorby trvá až 120 dní, tj. 4 měsíce, aby se vyrovnala krvetvorba pro matku a plod, a pak ještě pro tvorbu mléka, aby novorozeně nestrádalo hlady. Je důležité nepodceňovat příjem potravin bohatých na železo, protože mateřské mléko je důležité pro miminko. Žádná dětská výživa není tak vydatná a zdravá, jako mateřské mléko.

 

Hořčík

Hořčík, nebo-li magnesium přispívá k tomu, abyste neměla bolesti a křeče v nohou. Běžně by měl jako zdroj hořčíku stačit minerálka s obsahem hořčíku. Doporučujeme případně nechat si doporučit doplněk stravy bohatý na hořčík, a to u vašeho praktického lékaře. V běžně dostupných potravinách ho najdete ve fících, obilí, ořeších, banánech, mandlích.

Hořčík je mimo jiné velmi důležitý také proto, že podporuje přirozenou tvorbu kolagenu v našem těle. Kolagen je podstatný právě pro obnovu zdravých kloubů a kostí.

 

Vitamin C

Stejně jako hořčík, také vitamín C pomáhá přirozené samo-tvorbě kolagenu v našem těle.

 

Speciální kloubní výživa, která je vhodná v těhotenství

Produkty značky Apotex jsou vhodné pro těhotné matky, které trpí na bolest kloubů. Všechny tyto tři výrobky značky Apotex jsou složeny z čistého krystalického kolagenu a nejsou doplněny přidanými látkami, které by byly pro plod, nebo pro matku nevhodné.

Apotex Colafit 120 kostiček

colafit_120_kostek_levy_1

Dacom Pharma Colafit 150 tablet

Dacom Pharma Colafit 150 tablet

Apotex Colafit s vitamínem C 120 kostiček

Apotex Colafit s vitamínem C 120 tablet kloubní výživa na klouby

 

 Zdravé jídlo pro těhotné maminky kloubní výživa pro těhotné