Jak se postarat o své klouby a to v různém věku

Klouby máme jenom jedny a měli bychom se k nim podle toho chovat. Každá věková skupina by ke kloubům měla přistupovat trošku jinak.

 

V zásadě bychom měli jíst zdravě, hýbat se, dostatečně odpočívat, případně preventivně užívat doplňky stravy s kolagenními peptidy. Pak jsou tu ale ještě specifické rady pro různé věkové skupiny.

 

 

0–15 let: V době růstu se rozhoduje o kvalitě kostí a kloubů

V tomto období je nesmírně důležité dbát na dobrou výživu kostí a kloubů. Tkáně, které budou dobře vystavěny v dětství, budou ve stáří mnohem odolnější vůči zátěži a budou lépe odolávat chorobám, jako je osteoartróza či osteoporóza. Rostoucí kosti potřebují kolagenní peptidy pro podporu tvorby kolagenní sítě, na kterou se za pomoci vitaminu D váže vápník, fosfor a hořčík, ale i další minerální látky. Důležitou roli má třeba fluor či vitamin K. Rovněž je důležité dbát na dobré postavení kloubů – pokud je to třeba, koriguje se ortopedickými pomůckami nebo chirurgicky.

 

15–30 let: Dobře jezte a hýbejte se

Během dalších patnácti let života svým životním stylem určíme, jak na tom budou klouby v následujících letech. Aby na tom byly co nejlépe, chce to vyváženě jíst a pravidelně se hýbat. Lepší je každodenní lehčí aktivita než se jít dvakrát týdně „zničit“ do fitka. Pokud aktivně sportujete, měli byste již teď věnovat pozornost výživě kloubů a předcházet jejich poškozování mikrotraumaty.

 

30–45 let: Nesnažte se dohnat resty z minulosti

Je zdravé být aktivní, ale když se člověk v pětatřiceti zničehonic rozhodne, že „musí něco dělat“, a začne přehnaně cvičit, tělu spíš uškodí. Nejlepší je zvolit si přiměřeně náročnou aktivitu a dělat ji pravidelně – může jít třeba o chození pěšky do práce.

 

45–60 let: Smiřte se s tím, že nejste nejmladší

Neříkáme, že v tomto věku patříte do starého železa, ale je důležité si uvědomit, že některé věci si už dovolit nemůžete. Třeba hluboké dřepy, extrémní sporty nebo prochladnutí. V mládí jste asi nemuseli řešit ortopedicky vhodnou odpruženou obuv nebo kvalitní židli v práci, ale teď už byste se nad nimi zamyslet měli. Je vhodně se pravidelně protahovat anebo třeba cvičit jógu. V tomto věku je již účinná kloubní výživa velmi potřebná.

 

60+ let: Hlavně zůstaňte aktivní

V tomto věku je už možné, že vaše klouby postihne některé z kloubních onemocnění, ale nevěšte hlavu. Raději popadněte hůlky na nordic walking a vyražte někam do přírody – procházky jsou v tomto věku ideální. Je dobré také doplňovat vápník, vitaminy, minerály a kolagen ve formě dobře vstřebatelných kolagenních peptidů.

 

Stav našich kloubů však určuje také genetika – s tou mnoho nenaděláte, nicméně zdravý životní styl naplněný pohybem a štěstím kloubům svědčí.